czwartek, 5 listopada 2015

Wypracowania / Gimnazjum: DZIAŁ 9: KULTURA (Topic 2)

TOPIC 2

April Fools' Day.

(short informal version)

April Fools' Day always falls on 1st April. (7)
I think April Fools' Day is very funny. I think so because people can play jokes or tricks with impunity on other people. Most popular jokes are white lies e.g. 'You've got chalky trousers on a bottom!' or 'Anka asked to tell you she's waiting for you in a boys' cloakroom!'. (52)
Even our teachers play jokes on us! Their favourite joke is a text: 'Now, you'll be write an unannounced test, ha, ha, ha!'. Luckily, such a text always turns out to be a tarradiddle. (80)
April Fools' Day is sorted! (84)

TEMAT 2.

Prima aprilis.

(krótka nieformalna wersja)

     Prima aprilis wypada zawsze 1-ego kwietnia.
     Myślę, że dzień prima aprilis jest bardzo zabawny. Myślę tak, bo ludzie mogą robić bezkarnie kawały innym ludziom. Najbardziej popularne kawały to niewinne kłamstewka, np. "Masz spodnie pobrudzone na tyłku kredą!" albo "Anka prosiła, żeby ci powiedzieć, że czeka teraz na ciebie w szatni chłopaków!".
     Nawet nasi nauczyciele robią nam kawały! Ich ulubionym żartem jest tekst: "A teraz, będziecie pisać niezapowiedzianą kartkówkę, ha, ha, ha!". Na szczęście, taki tekst zawsze okazuje się być kłamstewkiem.
     Dzień prima aprilis jest w porzo!
..........................................

Wypracowania / Gimnazjum: DZIAŁ 5: ŻYCIE RODZINNE I TOWARZYSKIE (Topics 1-10)

WYPRACOWANIA / GIMNAZJUM

DZIAŁ 5: Życie rodzinne i towarzyskie (m.in. członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności codzienne, spędzanie czasu wolnego).


...................................................................................... 


TOPIC 1

Our birthday parties.
(short informal version)

I'm Karina. My best gal pals and I always celebrate our birthdys. (12)
We have birthday parties at our homes. We don't like parties in restaurants or clubs because they're too boring and too expensive. We usually have parties for a whole night. (40)
Parties at homes are funny and cool. We dance, tell jokes, take boys' names in vain, watch films, eat and drink! We also organise funny competitions e.g. time eating lemons or karaoke. (70)
My gal pals and I love our home birthday parties! (80)
TEMAT 1.

Nasze imprezy urodzinowe.

(krótka nieformalna wersja)

     Jestem Karina. Moje najlepsze kumpele i ja zawsze obchodzimy swe urodziny.
     Urządzamy urodziny w naszych domach. Nie lubimy imprez w restauracjach czy klubach, bo są one zbyt nudne i za drogie. Imprezy zwykle mamy przez całą noc.

  Imprezy w domach są zabawne i fajne. Tańczymy, opowiadamy kawały, plotkujemy o chłopakach, oglądamy filmy, jemy i pijemy! Organizujemy też zabawne konkursy, np. jedzenie cytryn na czas albo karaoke.
    Moje kumpelki i ja uwielbiamy nasze domowe imprezy urodzinowe!

..........................................

TOPIC 2

Our family photo.

(short informal version)

This is our family photo. (5)
My parents are standing behind my little brother Janek and me. I'm standing on Janek's left. I've got a guitar and Janek's got a funny puppet. Our mum Asia is standing next to our dad Antoś on his left. She's holding her husband's hand and looking at him. Our dad's standing on our mum's right. He's strong and he's carrying his little daughter Ola piggyback. She's got a pink balloon in her right hand. (70)
We are a really happy family so we all are smiling! (80)

TEMAT 2.

Zdjęcie naszej rodziny.

(krótka nieformalna wersja)

   To jest zdjęcie naszej rodziny.
   Moi rodzice stoją za moim braciszkiem Jankiem i za mną. Ja stoję po lewej stronie Janka. Ja mam gitarę, a Janek ma śmiesznego pajacyka. Nasza mama Asia stoi za nami i obok swego męża Antosia po jego lewej stronie. Trzyma ona jego rękę i patrzy na niego. Nasz tato stoi po prawej stronie naszej mamy. Jest on silny i trzyma swoją córeczkę na barana. Ma ona różowy balonik w swej prawej ręce.

  Jesteśmy naprawdę szczęśliwą rodziną, więc wszyscy jesteśmy uśmiechnięci!
..........................................

środa, 4 listopada 2015

Wypracowania / Gimnazjum: DZIAŁ 2: DOM (Topics 1-10)

WYPRACOWANIA / GIMNAZJUM

DZIAŁ 2: Dom (m.in. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia).


...................................................................................... 



TOPIC 1

The house of my dreams.
(short informal version)

My dream house is in the city near a mall. (9)
My house is big and it's made of concrete, glass and aluminium. It's a two-storey building with balconies, a terrace and a verandah. The house is yellow and its roof is brown. The windows and doors are brown, too. (45)
There are twenty rooms in this house: two living-rooms, dining-rooms and kitchens each, five bedrooms, two bathrooms, three toilets, a hall, an attic, a basement and a garage. (73)
My dream house is beautiful and very modern. (81)

TEMAT 1.

Dom moich marzeń.

(krótka nieformalna wersja)

     Mój wymarzony dom jest w wielkim mieście, w pobliżu centrum handlowego.
     Mój dom jest duży i jest wykonany z betonu, szkła i aluminium. Jest to dwupiętrowy budynek z balkonami, tarasem i werandą. Dom jest żółty, a jego dach jest brązowy. Okna i drzwi są brązowe.
     W tym domu jest dwadzieścia pomieszczeń: po dwa salony, jadalnie i kuchnie, pięć sypialni, dwie łazienki, trzy toalety, hol, poddasze, piwnica i garaż.

     Mój wymarzony dom jest piękny i bardzo nowoczesny.

..........................................

TOPIC 2

A description of a bedroom.
(short informal version)

 

My bedroom isn’t big. It’s 3.5 metre long and 3 metres wide. (10)
Two walls of my bedroom are orange, one wall is blue and one is white. (25)
There’s one window opening northward. Next to the window there’s a desk. It’s between a sofa and a wall unit. The door is opposite the window. The desk and sofa are blue. The wall unit’s green, orange and blue. There’s a small green carpet on the floor, too. On the walls there are three posters. (76)
My bedroom’s cosy and pretty. (81)

TEMAT 2.

Opis sypialni.
(krótka wersja nieformalna)

 

Moja sypialnia nie jest duża. Jest długa na 3,5 metra i szeroka na 3 metry.
Dwie ściany mojej sypialni są pomarańczowe, jedna jest niebieska i jedna biała.
Jest jedno okno wychodzące na północ. Obok okna jest biurko. Znajduje się ono między sofą i meblościanką. Drzwi są naprzeciw okna. Biurko i sofa są niebieskie. Meblościanka jest zielono – pomarańczowo – niebieska. Na podłodze jest też zielony dywanik. Na ścianach są 3 plakaty.
Moja sypialnia jest przytulna i ładna.
..........................................

środa, 28 października 2015

Wypracowania / Gimnazjum: DZIAŁ 3: SZKOŁA. (Topics 1-10)

WYPRACOWANIA / GIMNAZJUM

DZIAŁ 3: Szkoła (m.in. przedmioty nauczania, życie szkoły).


...................................................................................... 

TOPIC 1

It's great to be a good student.

(short informal version)

My name's Marek. I'm in class 2 of middle school. I'm a good student. (13)
I usually do homework in the early afternoon and I always prepare for lessons. I go to bed at 10 pm at the latest, so I readily get up and I'm well-rested in the morning. (46)

I go out home on time so I'm never late for school. All of my teachers like me because I'm obliging and polite. My pals like me too, because I'm friendly and I often help them with learning. (81)
It's nice to be a good student! (88)

TEMAT 1.

Fajnie jest być dobrym uczniem.

(krótka nieformalna wersja)

   Mam na imię Marek. Jestem w 2 klasie gimnazjum. Jestem dobrym uczniem.
   Pracę domową odrabiam zwykle wczesnym popołudniem i zawsze przygotowuję do lekcji. Chodzę spać najpóźniej o godzinie 22, więc rankiem wstaję ochoczo i jestem dobrze wypoczęty.
   Wychodzę z domu o czasie, więc nigdy nie spóźniam się do szkoły. Wszyscy moi nauczyciele lubią mnie, bo jestem uczynny i grzeczny. Moi kumple też mnie lubią, bo jestem koleżeński i często pomagam im w nauce.
    Miło jest być dobrym uczniem!
.............................

TOPIC 2

Shops at Polish schools.

(short informal version)

There are small grocers at some of Polish schools. (9)
School communities can buy food products at school grocers. Nowadays, there's only healthy food there, e.g. sandwiches, vegetables, fruit, milk, juices and soft drinks. There aren't any unhealthy products like chocolate, candies, cookies, crisps, fast food and fizzy drinks. (47)

Both teachers and students buy groceries. Teachers usually buy cheese or tomato sandwiches, fruit, vegetables, mineral water, milk or juice. More often than not students buy fruit, soft drinks and sandwiches. (78)

School shops are useful. (82)

TEMAT 2.

Sklepiki w polskich szkołach.

(krótka nieformalna wersja)

   W niektórych polskich szkołach są małe sklepiki spożywcze.
   Społeczności szkolne mogą kupić produkty żywnościowe w szkolnych sklepikach. Obecnie jest tam tylko zdrowa żywność, np. kanapki, warzywa, owoce, mleko, soki i napoje niegazowane. Nie ma żadnych niezdrowych produktów, jak czekolada, cukierki, ciasteczka, czipsy, fastfudy i napoje gazowane.

   Zarówno nauczyciele jak i uczniowie kupują produkty spożywcze.Nauczyciele zazwyczaj kupują kanapki serem albo pomidorem, owoce, warzywa, wodę mineralną, mleko albo sok. Uczniowie najczęściej kupują owoce, napoje niegazowane i kanapki.
    Szkolne sklepy są przydatne.
.............................

TOPIC 3

Additional classes at Polish schools.

(short informal version)

Polish schoolchildren attend various additional classes after lessons at their schools. (11)
Pupils most often choose sport activities in school sport clubs. Girls usually choose volleyball, handball and athletic clubs. Boys most often fall into football, athletic, cycling and shooting clubs. There are also scout groups at some schools. (48)


Artistically gifted schoolchildren are in school choirs, artistic circles and drama circles. Lots of pupils also fall into other school special interests groups e.g. biological, historical or mathematical circles. (75)
Additional classes are interesting and necesssary. (81)

TEMAT 3.

Zajęcia pozalekcyjne w polskich szkołach.

(krótka nieformalna wersja)

   Polscy uczniowie uczęszczają w swoich szkołach po lekcjach na różne zajęcia dodatkowe.
   Uczniowie najczęściej wybierają zajęcia sportowe w szkolnych klubach sportowych. Dziewczęta zazwyczaj wybierają kluby siatkówki, piłki ręcznej oraz lekkiej atletyki. Chłopcy najczęściej należą do klubów piłkarskich, lekkoatletycznych, kolarskich i strzeleckich. W niektórych szkołach są też drużyny harcerskie.
   Uczniowie utalentowani artystycznie są w chórkach szkolnych, kółkach artystycznych i kółkach teatralnych. Wielu uczniów należy też do innych szkolnych kół zainteresowań, np. kółek biologicznych, historycznych lub matematycznych.
   Zajęcia dodatkowe są interesujące i potrzebne.
..........................................

TOPIC 4

Our favourite teacher.

(short informal version)

We're in class 3 of secondary school. (6)
Our school is Jan Kochanowski Secondary School of Kielce. We have twelve subjects and eleven teachers teach us. But one of our most favourite teachers is Mr Arnold Szyszaczek. (31)
Mister Szyszaczek teaches us PE. We also have volleyball additional classes with him after lessons. Mr Szyszaczek is really good at volleyball! He's a good and competent though demanding teacher. We also elected him for a student council tutor at our school because he's a very nice, friendly and helpful person. (76)
We like Mr Szyszaczek very much. (81)

TEMAT 4.

Nasz ulubiony nauczyciel.

(krótka nieformalna wersja)

   Jesteśmy w 3 klasie gimnazjum.
 Nasza szkoła to Gimnazjum im. Jana Kochanowskiego w Kielcach. Mamy dwanaście przedmiotów i uczy nas jedenastu nauczycieli. Ale jednym z naszych ulubionych nauczycieli jest pan Arnold Szyszaczek.
   Pan Szyszaczek uczy nas wuefu. Mamy z nim też po lekcjach dodatkowe zajęcia siatkówki. Pan Szyszaczek jest naprawdę dobry w siatkówkę! Jest on dobrym i kompetentnym, chociaż wymagającym nauczycielem. Wybraliśmy go też na opiekuna samorządu uczniowskiego w naszej szkole, ponieważ jest on też bardzo miłą, przyjazną i pomocną osobą.
   Bardzo lubimy pana Szyszaczka.
..........................................

niedziela, 25 października 2015

Wypracowania / Gimnazjum: DZIAŁ 8: PODRÓŻOWANIE I TURYSTYKA (Topics 1-10)

WYPRACOWANIA / GIMNAZJUM

DZIAŁ 8: Podróżowanie i turystyka (m.in. środki transportu, orientacja w terenie, informacja turystyczna, zwiedzanie).


...................................................................................... 


TOPIC 1

The Planet Earth.

(short informal version)

We live on the planet Earth. Its informal name's the Blue Planet. Our planet is in the solar system. (20)
There are seven continents and three oceans on the Earth. The largest continent is Asia and the Pacific is the largest ocean. The smallest continent is Australia and the smallest ocean is the Indian Ocean. (54)
About 7 billion people live on our planet. The most people live in Asia while there aren't any permanent inhabitants in the Antarctic. (76)
All Earth's inhabitants should take care of it! (84)
TEMAT 1.

Planeta Ziemia.

(krótka nieformalna wersja)

  Mieszkamy na planecie Ziemia. Jej nieformalną nazwa to Błękitna Planeta. Nasza planeta jest w systemie słonecznym.
  Na Ziemi jest siedem kontynentów i trzy oceany. Największym kontynentem jest Azja, a Pacyfik jest największym oceanem. Najmniejszym kontynentem jest Australia, a najmniejszym oceanem jest Ocean Indyjski.
   Na naszej planecie mieszka około 7 miliardów ludzi. Najwięcej ludzi mieszka w Azji, podczas gdy nie ma żadnych stałych mieszkańców na Antarktydzie.
    Wszyscy mieszkańcy Ziemi powinni o nią dbać!
..........................................

TOPIC 2

Our souvenirs from holiday.

(short informal version)

I often go on holiday with my family and we usually buy souvenirs. (13)
We spend our holiday in Poland or abroad. We like to buy small souvenirs from lots of interesting and beautiful places. (33)
My favourite souvenirs are key rings, so I buy them almost everywhere. My dad also likes to buy key rings, but he buys beer mugs or bottle openers, too. My mum buys small handicraft or beach towels. My little sister Diana usually wants mugs, pens or badges. (79)

Our souvenirs are great! (83)

TEMAT 2.

Nasze pamiątki z wakacji.

(krótka nieformalna wersja)

   Często jeżdżę na wakacje z moją rodziną i zazwyczaj kupujemy pamiątki.
   Spędzamy nasze wakacje w Polsce lub za granicą. Lubimy kupować drobne pamiątki z wielu interesujących i pięknych miejsc.
   Moje ulubione pamiątki to breloczki do kluczy, więc kupuję je prawie wszędzie. Mój tata również lubi kupować breloczki, ale kupuje też kufle do piwa lub otwieracze do butelek. Moja mama kupuje drobne wyroby rękodzielnicze albo ręczniki plażowe. Moja siostrzyczka Diana zwykle chce kubki, długopisy lub plakietki.
    Nasze pamiątki są fajne!
..........................................

TOPIC 3

The Saint-Cross National Park.

(short informal version)

The Saint-Cross National Park is in the Saint-Cross Mountains, which are the oldest mountains in Europe. It's one of the most beautiful and interesting Polish national parks. (28)
The Saint-Cross Park is most famous for green fir forests and vast stone runs, which cover slopes of many mountains. The vastest stone run is at Bold Mountain. There's also famous Saint-Cross Abbey there. (63)
A beautiful big white deer with a gold cross between antlers is a symbol of the Saint-Cross National Park. (80)


TEMAT 3.

Świętokrzyski Park Narodowy.

(krótka nieformalna wersja)

   Świętokrzyski Park Narodowy jest w Górach Świętokrzyskich, które najstarszymi górami w Europie. Jest on jednym z najpiękniejszych i najbardziej interesujących polskich parków narodowych.
   Świętokrzyski Park Narodowy najbardziej słynie z zielonych lasów jodłowych i rozległych gołoborzy. Najrozleglejsze gołoborze jest na Łysej Górze. Znajduje się tu także słynne Opactwo Świętokrzyskie.
   Piękny, duży, biały jeleń ze złotym krzyżem między rogami jest symbolem Świętokrzyskiego Parku Narodowego.
    
..........................................

TOPIC 4

Transport.

(short informal version)

There are various means of transport. (6)
Children most often ride bikes. Teenagers ride bikes too, but they more often ride motorbikes or scooters. Adults most often drive cars. All people use minibuses, buses, trams, coaches, trains or taxis. People in some of the largest cities can use a metro. (48)

There are also other means of transport e.g. boats, motorboats, yachts, ships and ferries. People use them at seas, lakes and rivers. Planes and helicopters are air means of transport. They become more and more popular. (83)
TEMAT 4.

Transport.

(krótka nieformalna wersja)

   Są różne środki transportu.
   Dzieci najczęściej jeżdżą na rowerach. Nastolatkowie też jeżdżą rowerami, ale oni częściej jeżdżą motorowerami lub skuterami. Dorośli najczęściej jeżdżą samochodami. Wszyscy ludzie korzystają z mikrobusów, autobusów, tramwajów, autokarów, pociągów lub taksówek. Ludzie w niektórych największych miastach mogą korzystać z metra.
   Są także inne środki transportu, np. łódki, motorówki, jachty, statki i promy. Ludzie korzystają z nich na morzach, jeziorach i rzekach. Samoloty i helikoptery są powietrznymi środkami transportu. Stają się one coraz bardziej popularne.
..........................................

TOPIC 5

A description of a place (city).
(short informal version)

London is the capital of England. I’m writing about it because I like it. (14) London has a lot of famous buildings, e.g. Buckingham Palace, Tower Bridge and Big Ben. The other attractions are, e.g. the London’s Eye, beautiful parks and squares. (39) London is also a cultural and business centre. There are lots of museums here, e.g. the National Gallery and Madame Tussaud’s, banks, shops and office blocks. (65) London’s great! Tradition and modernity merge in this city at every turn. I enjoy it! (80)

TEMAT 5.

Opis miejsca (miasta).
(krótka wersja nieformalna)

Londyn jest stolicą Anglii. Piszę o nim, bo go lubię. Londyn ma dużo słynnych budowli, np. Pałac Buckingham, Tower Bridge i Big Ben. Innymi atrakcjami są, np. London’s Eye, piękne parki i place. Londyn jest też centrum kulturalnym i biznesowym. Znajduje się tu dużo muzeów, np. Galeria Narodowa i Muzeum Figur Woskowych Pani Tussaud, banków, sklepów i biurowców. Londyn jest wspaniały. Tradycja i nowoczesność łączą się w tym mieście na każdym kroku. Podoba mi się!

 

..........................................

TOPIC 6

A description of a place (city).
(long informal version)

London is the capital city of the United Kingdom. I’m writing about London because it really fascinates me. (18) There are lots of famous buildings in London, e.g. Buckingham Palace, Westminster Abbey, Tower Bridge, Big Ben and Wembley Stadium. The other London’s attractions are, e.g. the London’s Eye, numerous monuments, beautiful parks, streets and squares. (53) London is also a huge cultural and business centre. There are a lot of famous museums here, e.g. the National Gallery and Madame Tussaud’s, banks, huge malls, shops and office blocks. One can often see famous people, e.g. actors, singers, footballers and even the Queen! There’s heavy traffic in London and red double-decker buses are very characteristic. (108) London is truly great! It merges tradition and modernity. I enjoy this city ! (120)

TEMAT 6.

Opis miejsca (miasta).
(długa wersja nieformalna)

Londyn jest stolicą Zjednoczonego Królestwa. Piszę o Londynie, bo on mnie naprawdę fascynuje. W Londynie jest dużo słynnych budowli, np. Pałac Buckingham, Opactwo Westminster, Tower Bridge, Big Ben i Stadion Wembley. Innymi atrakcjami Londynu są np. Oko Londynu, liczne pomniki, piękne parki, ulice i place. Londyn jest też ogromnym centrum kulturalnym i biznesowym. Znajduje się tu dużo słynnych muzeów, np. Galeria Narodowa i Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud’s, banki, ogromne centra handlowe, sklepy i biurowce. Można często zobaczyć sławnych ludzi, np. aktorów, piosenkarzy, piłkarzy, a nawet Królową! W Londynie jest duży ruch, a czerwone piętrowe autobusy są bardzo charakterystyczne. Londyn jest naprawdę wspaniały! Łączy w sobie tradycję i nowoczesność. Podoba mi się to miasto!

 

..........................................

Wypracowania / Gimnazjum: DZIAŁ 14: WIEDZA O KRAJACH ... (Topics 1-10)

WYPRACOWANIA / GIMNAZJUM

DZIAŁ 14: Wiedza o krajach ... (kraje obszaru nauczanego języka, kraj ojczysty, kontekst międzykulturowy, integracja europejska).


...................................................................................... 

TOPIC 1

Poland

(short formal version)

Our country is Poland. Its full name is the Republic of Poland. Poland is in Central Europe at the Baltic Sea. Our country borders on Slovakia, Czech Republic, Germany, Ukraine, Belarus, Lithuania and Russia. Poland has about 38 million inhabitants. (38)
The capital city of Poland is Warsaw. It is the largest Polish city - it has about 2 million inhabitants. Warsaw is on the Vistula River, which is the longest river in Poland. There are also mountains in Poland: The Tatras, The Sudetes and The Holy (or: Saint) Cross Mountains. (80)
Poland is really interesting and beautiful. (86)
TEMAT 1.

Polska

(krótka nieformalna wersja)

     Naszym krajem jest Polska. Jej pełna nazwa to Rzeczpospolita Polska. Polska jest w środkowej Europie nad Morzem Bałtyckim. Nasz kraj graniczy ze Słowacją, Czechami, Niemcami, Ukrainą, Białorusią, Litwą i Rosją. Polska ma około 38 milionów mieszkańców.
     Stolicą Polski jest Warszawa. Jest to największe polskie miasto - ma około 2 miliony mieszkańców. Warszawa jest nad rzeką Wisłą, która jest najdłuższą polską rzeką. W Polsce są również góry: Tatry. Sudety i Góry Świętokrzyskie.

     Polska jest naprawdę interesująca i piękna.
.............................

TOPIC 2

A description of a place (city).
(short informal version)
London is the capital of England. I’m writing about it because I like it. (14) London has a lot of famous buildings, e.g. Buckingham Palace, Tower Bridge and Big Ben. The other attractions are, e.g. the London’s Eye, beautiful parks and squares. (39) London is also a cultural and business centre. There are lots of museums here, e.g. the National Gallery and Madame Tussaud’s, banks, shops and office blocks. (65) London’s great! Tradition and modernity merge in this city at every turn. I enjoy it! (80)

TEMAT 2.

Opis miejsca (miasta).
(krótka wersja nieformalna)
Londyn jest stolicą Anglii. Piszę o nim, bo go lubię. Londyn ma dużo słynnych budowli, np. Pałac Buckingham, Tower Bridge i Big Ben. Innymi atrakcjami są, np. London’s Eye, piękne parki i place. Londyn jest też centrum kulturalnym i biznesowym. Znajduje się tu dużo muzeów, np. Galeria Narodowa i Muzeum Figur Woskowych Pani Tussaud, banków, sklepów i biurowców. Londyn jest wspaniały. Tradycja i nowoczesność łączą się w tym mieście na każdym kroku. Podoba mi się!

 

.............................

TOPIC 3

A description of a place (city).
(long informal version)

 

London is the capital city of the United Kingdom. I’m writing about London because it really fascinates me. (18) There are lots of famous buildings in London, e.g. Buckingham Palace, Westminster Abbey, Tower Bridge, Big Ben and Wembley Stadium. The other London’s attractions are, e.g. the London’s Eye, numerous monuments, beautiful parks, streets and squares. (53) London is also a huge cultural and business centre. There are a lot of famous museums here, e.g. the National Gallery and Madame Tussaud’s, banks, huge malls, shops and office blocks. One can often see famous people, e.g. actors, singers, footballers and even the Queen! There’s heavy traffic in London and red double-decker buses are very characteristic. (108) London is truly great! It merges tradition and modernity. I enjoy this city ! (120)

TEMAT 3.

Opis miejsca (miasta).
(długa wersja nieformalna)

 

Londyn jest stolicą Zjednoczonego Królestwa. Piszę o Londynie, bo on mnie naprawdę fascynuje. W Londynie jest dużo słynnych budowli, np. Pałac Buckingham, Opactwo Westminster, Tower Bridge, Big Ben i Stadion Wembley. Innymi atrakcjami Londynu są np. Oko Londynu, liczne pomniki, piękne parki, ulice i place. Londyn jest też ogromnym centrum kulturalnym i biznesowym. Znajduje się tu dużo słynnych muzeów, np. Galeria Narodowa i Muzeum Figur Woskowych Madame Tussaud’s, banki, ogromne centra handlowe, sklepy i biurowce. Można często zobaczyć sławnych ludzi, np. aktorów, piosenkarzy, piłkarzy, a nawet Królową! W Londynie jest duży ruch, a czerwone piętrowe autobusy są bardzo charakterystyczne. Londyn jest naprawdę wspaniały! Łączy w sobie tradycję i nowoczesność. Podoba mi się to miasto!

 

.............................

Jeśli chcesz więcej wypracowań, zajrzyj na stronę Wypracowania G pod adresem

angielskiijaa.blogspot.com

sobota, 24 października 2015

Wypracowania / Gimnazjum: DZIAŁ 1: CZŁOWIEK (Topics 1-10)

WYPRACOWANIA / GIMNAZJUM

DZIAŁ 1: Człowiek (dane osobowe, wygląd, charakter, odczucia, zainteresowania).


.......................................................... 



TOPIC 1

My hobby.

(short informal version)


I'm Darek, 16.
I'm fascinated with volleyball. I know much about this team game, the best players and clubs. 
I'm quite tall: 1.82m. I want to be a volleyball player in future. I'd like to play as a libero in the Polish national team. (43)
Volleyball matches are my favourite TV programmes. My pals and I often go to watch volleyball matches. I also read lots and magazines about volleyball. There are lots of such magazines in my bookcase! I collect photos of both Polish and foreign volleyball stars. (85)

TEMAT 1.

Moje hobby.

(krótka nieformalna wersja)

  Jestem Darek, lat szesnaście.
  Jestem zafascynowany siatkówką. Wiem dużo o tej grze zespołowej, najlepszych graczach i klubach. Jestem dość wysoki: 182cm. W przyszłości chcę być siatkarzem. Chciałbym grać jako libero w polskiej reprezentacji narodowej.
  Mecze siatkówki są moimi ulubionymi programami telewizyjnymi. Moi kumple i ja często chodzimy oglądać mecze siatkówki.  Czytam też dużo czasopism na temat siatkówki. Jest dużo takich czasopism w mojej bibliotece! Kolekcjonuję zdjęcia zarówno polskich jak i zagranicznych gwiazd siatkówki.
.............................



TOPIC 2

I can fill in a form.

(short informal version)

When I fill in forms I have to write legibly and carefully. It's very important to put down letters and personal data in correct boxes. It's better to write data in capital letters. (32)

I usually have to give the following personal data in a form: my first name and surname, my parents' names, a date and a place of my birth, my nationality, my address and phone number. It's important to write the true data! (73)
I think it's not very hard to fill in forms! (83)

TEMAT 2.

Potrafię wypełnić formularz.

(krótka nieformalna wersja)

     Gdy wypełniam formularze muszę pisać czytelnie i uważnie. Bardzo ważne jest, żeby zapisywać litery i dane osobowe we właściwych rubrykach. Lepiej jest pisać dane wielkimi literami.
 Zazwyczaj musze podawać następujące dane osobowe w formularzu: moje pierwsze imię i nazwisko, imiona moich rodziców, datę i miejsce mojego urodzenia, moją narodowość, mój adres i numer telefonu. Ważne jest, żeby pisać prawdziwe dane!
     Uważam, że nie jest bardzo trudno wypełniać formularze!
.............................

TOPIC 3

What I can and can't do.

(short informal version)

I'm Arek, 15. (2)
I'm very good at volleyball but I can't play basketball. I'm a good footballer and ice-skater. I can do boxing but I can't do kung-fu. I'm good at swimming and running but I can't play chess and cards. (40)

I can use a computer and I can fix it. I can fix bikes and motorbikes, too. I can't play the piano and I'm a poor dancer and singer. I'm bad at maths. (71)

I can do quite a lot but I can't do everything... (81)

TEMAT 3.

Co umiem robić a czego nie (umiem).

(krótka nieformalna wersja)

     Jestem Arek, lat 15.
 Jestem bardzo dobry w siatkówkę, ale nie umiem grać w koszykówkę. Jestem dobrym piłkarzem i łyżwiażem. Umiem boks, ale nie umiem kung-fu. Jestem dobry w pływaniu i bieganiu, ale nie umiem grać w szachy i w karty.

     Potrafię używać komputera i umiem go naprawić. Potrafię też naprawiać rowery i motorowery. Nie umiem grać na pianinie i jestem kiepskim tancerzem i śpiewakiem. Jestem słaby z matematyki.
     Umiem robić dość dużo, ale nie umiem robić wszystkiego...
..........................................

Jeśli chcesz więcej wypracowań, zajrzyj na stronę Wypracowania G pod adresem

angielskiijaa.blogspot.com